فرهـــــــاد ...


تعداد بحث های ایجاد شده: 274
امتیاز بحث های ایجاد شده: 1589

تعداد بازدید: 317
امتیاز بحث: 4

تصاوير بازيهاي سنتي از ياد رفته
1389/10/17


بازيهاي سنتي قديمي از قبيل: هفت سنگ، عمو زنجيرباف، قايم موشک، گرگم به

هوا، کي بود کي بود، لي لي، شير و آهوها، وسطي و ... ريشه در سنت هاي
ديرينه ي مردم ايران دارد و هنوز نسلي از آن افرادي که با اين بازي ها
اوقات فراغت خود را سپري مي کردند نگذشته که امروزه دلايلي چون استفاده از
وسايل ارتباط جمعي، بازي هاي رايانه اي و ورزش هاي جديد امکان پرداختن به
بازي هاي محلي را به حداقل ممکن کاهش داده و ميتوان گفت به دست فراموشي
سپرده شده است.



ولي هر چه باشد همين بازيهاي قديمي در ذهن پدرها و پدربزرگ هاي عزيز ما
تجسم خاطراتي شيرين است و ديدن تصاوير زير حتي براي من و شما که سهمي در
چگونگي اينگونه بازي ها نداشتيم هم خالي از لطف نيست.


 

 



 











نظرات کاربران
ترتیب نظرات: جدیدترین به قدیمی ترین
Sahar Ariaee ariaee (1389/10/17 17:18:18)
يادش بخير دبستان که بوديم،بعضي از اين بازيها رو انجام ميداديم مثل موش بدو گربه نگيرت يا بازي شهر،شهر و وسطي هم که تا همين چند سال پيش بازي ميکرديم


ارغوان بردو (1389/10/17 17:12:54)
cheghadr bahal boodan in baziha.
alave bar lazat bakhsh boodan
taharoke badani ham dashtan
va kheili tafrihate salemi boodan.
man ke esme kheilihasho nashnide boodam.
ama vasati ro doost daram.
merci farhad jan.


فرهـــــــاد ... (1389/10/17 15:56:31)
متاسفانه هر کاري کردم نشد که همشو تو يه بحث جا بدم و تو يه پست هم نميشد
و حتي نميشد بزارمشون تو لينک

اين بود که تو چند تا پست بحثو کامل کردم

دوستان اگه عکس براشون اجرا نميشه اگه از موزيلا استفاده کنند فکر کنم نشون بده

سحر خانوم عکس هاي تو پست ها هم مثله عکساي تو بحث ها هستند

فکر کنم اين بازي ها رو که خيلي جالب هستند ديگه از ياد رفته باشن به جز چند تاشون


فرهـــــــاد ... (1389/10/17 15:45:13)

vasati


  • نام بازي: وسطي
  • نام محلي: آراداووردي
  • اهداف کلي: ايثار و از خود گذشتگي، دقت در سرعت عمل، هوشياري و همياري، تقويت روحيه تعاون
  • اهداف جزيي: انعطاف پذيري بدن، ايجاد هماهنگي بين اعضا و اعصاب و دقت در نشانه گيري
  • تعداد بازيکن: 8 الي 40 نفر
  • سن بازيکنان: 9 الي 15 ساله
  • ابزار لازم: يک توپ
  • محوطه بازي: 15 × 10 متر


شرح بازي: بازيکنان يا دانش آموزان به دو گروه مساوي تقسيم مي شوند و به قيد قرعه يا شير و خط يکي از گروه ها در وسط محوطه بازي مي ماند و گروه ديگر، در دو قسمت، به طرفين عرضي محوطه ي بازي روانه مي شوند.

شروع بازي با پرتاب توپ به وسيله يکي از بازيکنان گروه کناري آغاز مي شود. گروه کناري سعي بر اين دادر که با نشانه رفتن و زدن افراد گروه وسطي باعث سوختن و اخراج آنها بشوند.

و تلاش گروه داخلي هم بر اين است که با حرکات سريع از اصابت توپ در امان بمانند و چنانچه اگر يار سوخته داشته باشند با ايثار و گرفتن توپ در فضا، که يک امتياز محسوب مي شود، او را به بازي برگردانند.

حال، شايد به اين مرحله از بازي رسيده باشيم که تنها يک نفر از گروه وسطي، در داخل ميدان بازي باشد که اگر تا 10 شماره پرتاب نتوانند او را هدف گيري بکنند و بزنند، تمامي ياران سوخته ي گروهش را احيا کرده، و همگي در وسط ميدان باقي مانده و بازي را ادامه خواهند داد.

گاهاً با در نظر گرفتن موقعيت وسطي ها، به جاي نشانه گيري و زدن حريف وسطي، توپ را براي فريب و شيرينکاري هم که شده به دوستان مقابل پاسکاري مي کنند تا آنها حسابشان را برسند.

اما مقررات بازي:

1- اگر تمامي بازيکنان وسطي در محدوده ي ميدان باشند، هر توپ گرفته شده به عنوان يک امتياز ذخيره ي ضد اخراجي محسوب مي شود و اخراجي و اخراج ها را به تأخير مي اندازد.

2- گرفتن توپ پس از برخورد با زمين موجب سوختن بازيکن است.

  • نکات:
    • 1- گونه ديگري از اين بازي به وسطي دايره اي موسوم است با اين تفاوت که زمين بازي به شکل دايره است که بازيکنان وسطي در داخل آن و گروه کناري در روي محيط آن با فاصله هاي مساوي قرار مي گيرند.

      با شروع بازي مربي يا معلم ورزش با ساعت وقت گرفته و بازيکنان کناره نفرات گروه وسطي را نشانه مي گيرند تا اينکه همه از زمين بازي اخراج شوند.

      در دور بعدي جاي دو گروه عوض مي شود و باز با شروع بازي مربي يا معلم ورزش با ساعت وقت مي گيرد.

      برنده گروهي است که در مدت زمان کوتاهي، بازيکنان گروه وسطي را زده و بازي را زودتر تمام کرده باشند.
    • 2- بهتر است ابعاد زمين بازي با سن و سال بازيکنان مناسب داشته باشد (طوري نباشد که توپ پرتاب شده به سوي ميدان نرسد و بالعکس)
  •  

  • نتيجه بازي: در اين بازي بازيکن با گرفتن توپ در هوا و احياي يار سوخته روحيه ايثار خود را، و با نشانه گرفتن و پرتاب توپ به سوي حريف وسطي و فرار از مقابل توپ ها، دقت و سرعت انجام عمل ها و عکس العمل ها را تقويت کرده و با پاسکاري است که کودک براي همکاري هاي زندگي فردا آماده مي شود.



فرهـــــــاد ... (1389/10/17 15:44:43)

shir-palangh

  • نام بازي: شير و پلنگ
  • نام محلي: شير و پلنگ
  • اهداف کلي: بهبود عکس العمل، انعطاف پذيري، هماهنگي اعصاب و اعضاي بدن
  • اهداف جزئي: دقت و هوشياري، تقويت نيروي جسماني
  • تعداد بازيکن: 10 الي 15 نفر
  • سن بازيکنان: 9 الي 15 ساله
  • ابزار لازم: توپ تنيس، گچ، کاغذ و قلم
  • محوطه بازي: زميني به ابعاد 15 × 15 متر

 

شرح بازي:

ابتدا کودکان، در محوطه ي بازي جمع مي شوند و يکي را به عنوان راهنما، انتخاب مي کنند. راهنما، روي کاغذ اسامي بازيکنان را يادداشت و سپس به طور مخفي براي هر يک از آنها نام حيواني را عنوان مي کند (مانند: شير، پلنگ، عقاب، ببر، ...) و روبروي اسمشان مي نويسد. به طوري که هر يک فقط نام خود را بداند.
سپس در قسمتي از محوطه بازي دايره اي به شعاع يک متر رسم و توپ تنيس را در مرکز آن قرار مي دهد. با فرمان راهنما، بازيکنان در محيط دايره با فواصل يکسان قرار مي گيرند و حواسشان را جمع مي کنند راهنما، عنوان يکي از آنها را با صداي بلند مي گويد. مثلاً عقاب
فردي که نامش عقاب است، بايستي سريعاً توپ داخل دايره را بردارد و بازيکنان را نشانه گيري کند تا توپ به يکي از آنها اصابت کند و آنها نيز بايد با سرعت تمام خود را از منطقه ي دايره دور کنند و با جاي خالي دادن ها سعي نمايند تا توپ به آنها اصابت نکند.
اگر توپ پرتاب شده ي او، به هيچ يک از بازيکنان، اصابت نکند، يک امتياز منفي مي گيرد. ولي اگر بتواند يکي را هدف قرار دهد، يک امتياز مثبت کسب مي کند و بالعکس براي بازيکني که مورد هدف قرار گرفته، يک امتياز منفي منظور مي گردد.
و شخص راهنما، همه ي اين امتيازات را در برگ اسامي و عناوين يادداشت مي کند و با فرماني ديگر، دوباره همه ي بچه ها، روي محيط دايره با فواصل يکسان مي ايستند و ...
راهنما با صداي بلند، مثلاً: شير
و بازي با همان ترتيب اجرا مي شود و تا دوست دارند و يا وقت تمام نشده مي توانند ادامه دهند.
در خاتمه او، برنده ي اصلي بازي را اعلام مي کند و ضمناً بازيکناني که امتياز منفي دارند، آنهايي را که امتياز مثبت دارند، به عنوان جريمه روي کول خود گرفته و يک بار ميدان بازي را دور مي زنند.

  • نتيجه بازي: کودکان ضمن دستيابي به اهداف ياد شده، نوعي انعطاف حرکتي و رفتاري در آنها پديد مي آيد. اين بازي همچون تمامي بازيهاي تحرکي ضامن سلامتي و تقويت قلب آنهاست.



فرهـــــــاد ... (1389/10/17 15:44:16)
shir-ahoo

  • نام بازي: شير و آهوها
  • نام محلي: شير و آهوها
  • اهداف کلي: تقويت هوش و دقت، پرورش اعضاي بدن کودکان
  • اهداف جزئي: ايجاد شور و نشاط و بهبود اناجم عکس العمل ها
  • تعداد بازيکن: حداقل 8 نفر
  • سن بازيکنان: 8 الي 14 ساله
  • ابزار لازم: ندارد
  • محوطه بازي: جايي مانند حياط مدرسه

 

شرح بازي:

 

يکي از بازيکنان به عنوان شير انتخاب و در محلي به عنوان کمينگاه قرار مي گيرد. بقيه آنها که در نقش آهو هستند، در فاصله اي از کمينگاه شير، منطقه ي امني براي خود ايجاد مي کنند. شير اجازه ندارد در اين منطقه ي امن، آهو شکار کند.

بازي که شروع شد، آهوها، آرام آرام از منطقه ي امن خود خارج شده و در نزديکي کمين گاه شير به گردش مي پردازند. شير در يک فرصت مناسب از کمين گاه خارج شده و به آهوها حمله مي کند. آهوها، ضمن فرار، تلاش مي کنند که خود را به منطقه ي امن برسانند.

اگر شير تا آنجا بتواند آهويي را از پشت بزند، يعني او را شکار کرده و به کين گاه شير مي رود و الّا يک امتياز از دست داده است.

بازي با همين روال ادامه مي يابد تا اينکه بالاخره يک آهوي اسير نشده مي ماند که در دور بعدي باز به عنوان شير معرفي مي گردد و بازي تکرار مي شود.

  • نتيجه بازي: اين بازي به دليل اختفا و حمله و گريز از هيجان نسبي برخوردار بوده و فنون گريز و تمرکز حواس و تصميم گيري سريع را به کودک مي آموزد. کودک در اين بازي متوجه مي شود که محبت و خشونت چيست؟



فرهـــــــاد ... (1389/10/17 15:43:52)
shahr-shahr

  • نام بازي: شهر، شهر
  • نام محلي: شهر، شهر
  • اهداف کلي: پرورش قدرت حافظه، سرعت در انجام عکس العمل ها
  • اهداف جزئي: دقت و هوشياري در گفت و شنود
  • تعداد بازيکن: دانش آموزان يک کلاس (حداقل 10 نفر)
  • سن بازيکنان: 7 الي 12 ساله
  • ابزار لازم: گچ و تخته سياه و پاک کن
  • محوطه بازي: کلاس درس

 

شرح بازي:

مربي براي هريک از دانش آموزان، نام شهري را انتخاب مي کند و اين اسامي توسط يکي از آنها روي تخته سياه نوشته مي شود. اکنون همه، نام شهري خود را مي دانند. مربي شروع بازي را توسط يکي از بچه ها (مثلاً: تهران) اعلام مي کند، او بايستي مقصد را در نظر بگيرد (مثلاً اصفهان) و اين جمله را ادا کند، تهران ميره اصفهان!
دانش آموزي که نام او اصفهان است، بلافاصله بدون مکث و اشتباه، شهري را به عنوان مقصد در نظر گرفته (مثلاً تبريز) مي گويد: اصفهان ميره تبريز ... تبريز ميره آبادان ... آبادان ميره چاه بهار ... و ...
هر يک از آنها اشتباه و يا مکث کند سوخته و از دور بازي خارج مي شود و نام شهري او نيز از تخته سياه پاک مي شود، تا سايرين متوجه، و آن را به عنوان مقصد بر زبان نياورند که باعث سوختن آنها خواهد شد. دوباره با اشاره ي مربي يکي از دانش آموزان، بازي را از نو آغاز مي کند.

  • نکات:
  • اين بازي به شکل مشابهي در کلاس درس قابل اجراست، ابتدا از شماره 1 الي ... برابر تعداد دانش آموزان روي تخته سياه نوشته مي شود و بچه ها نيز از 1 الي ... نامگذاري مي شوند.

    دو نفر از آنها به جاي شماره، با عنوان هاي حسن و حسين، در پاي تخته سياه ايستاده، عنوان خود را مي نويسند. بازي را هميشه حسن شروع مي کند. مثلاً: حسن ميگه حسين ... حسين ميگه 29 ... 29 ميگه 12 ... 12 و يا شايد حسن و شايد هم حسين ...

    باز، هر يک مکث و يا اشباه کند، سوخته و از دور بازي خارج مي شود. ضمناً هر کدام بتواند باعث سوختن حسن و يا حسين شود پاي تخته سياه آمده، جاي او را مي گيرد و شماره ي قبلي خود را پاک مي کند.

    اين بازي به نام حسن و حسين مشهور است.
  • بد نيست بدانيم که در اين بازي، مي توان از نام حيوانات، پايتخت ها و هر چيز ديگر استفاده کرد.

 

نتيجه بازي: کودک با اجراي اين بازي کلاسي در فصل زمستان، بسيار لذت برده و ارقام اسامي حيوانات، شهرها و غيره را آموخته و بر حافظه اش مي افزايد و در تحصيل و زندگي از آن بهره مي برد.


فرهـــــــاد ... (1389/10/17 15:43:9)
robaho-jojeh

  • نام بازي: روباه و جوجه ها
  • نام محلي: روباه و جوجه ها
  • اهداف کلي: تقويت حواس، سرعت در عکس العمل ها
  • اهداف جزئي: تحرک
  • تعداد بازيکن: 5 الي 10 نفر
  • سن بازيکنان: 6 الي 10 ساله
  • ابزار لازم: يک قطعه گچ
  • محوطه بازي: حداقل 15 × 7 متر

 

robaho-jojeh2

شرح بازي:

بچه ها دور هم جمع مي شون و در محل بازي، نقاطي را به نام کمينگاه روباه، لانه و حريم مرغ و جوجه ها مشخص مي کنند. سپس يکي از آنها، به عنوان روباه، و ديگري به عنوان مرغ و بقيه نقش جوجه را بازي مي کنند.

مرغ و جوجه ها، مطابق شکل، روي خط حريم، و روباه در کمينگاه قرار مي گيرند.

جوجه ها به دنبال مادرشان از لانه ي خود خارج و در محوطه قدم مي زنند تا اينکه به نزديکي کمينگاه روباه مي رسند و مرغ به طور مکرر وقت را از روباه مي پرسد و روباه به ساعتش نگاه مي کند و جواب نمي دهد. وقتي احساس کرد که جوجه ها نزديک شده اند و موقع حمله است، مي گويد: نصف شب! و از کمينگاه بيرون مي جهد.

آنگاه مرغ و جوجه ها از ترس گرفتاري به طرف پناهگاه خود فرار مي کنند. روباه آنها را دنبال و سعي مي کند يکي از آنها را بگيرد و يا از پشت با دست لمس کند.

اگر موفق نشد که هيچ، دوباره به کمينگاه برمي گردد و همان مرحله تکرار مي شود. ولي چنانچه اگر يکي را شکار کرده باشد او را با خود به کمينگاه مي برد.

اين بار در ادامه ي بازي، روباه تنها نيست و دوتايي مرغ و جوجه ها را تعقيب و شکار خواهند کرد يعني هر جوجه اي که شکار مي شود، بر تعداد روباه ها افزوده مي شود و الي آخر. و آخرين جوجه ي زرنگ، برنده ي بازي است.

  • نتيجه بازي: کودک با اجراي اين بازي، ضمن ورزش و سرگرمي ارزشهاي معنوي امنيت و سلامتي و پاسداري از حريم خانه و خانواده را درک مي کند.

 



Sahar Ariaee ariaee (1389/10/17 15:42:54)
آقا فرهاد عکساي خود بحث نمياد،فقط عکساي توي پستها ميان  ولي من بابت زحمتتون بهتون + رو ميدم


فرهـــــــاد ... (1389/10/17 15:42:17)
rafig-tora-ki-bord

  • نام بازي: رفيق تو را کي برد؟
  • نام محلي: يُولداش سَني کيم آپاردي؟
  • اهداف کلي: تقويت تعادل و استقامت جسمي، تقويت حس حدس و تجسم
  • اهداف جزئي: استفاده صحيح از اوقات فراغت
  • تعداد بازيکن: حداقل 8 نفر
  • سن بازيکنان: 9 الي 14 ساله
  • ابزار لازم: ندارد
  • محوطه بازي: حداقل يک اتاق

 

شرح بازي:

 

بچه ها به دو گروه مساوي تقسيم مي شوند. به قيد قرعه يا شير و خط، دو گروه عقب و جلو مشخص مي شوند و در فاصله ي يک متري پشت سر هم قرار مي گيرند به طوري که نفرات گروه جلويي افراد گروه پشت سر خود را شناسايي کرده اند و به نام مي شناسند.

حال دستهاي خود را مانند دوربين جلو چشمان خود قرار مي دهند تا به غير از روبرو جايي را نبينند.

يک نفر از گروه عقب پيش آمده و يواشکي با يک انگشت خود يکي از افراد گروه جلويي را هل داده و به پيش مي برد. يکي از رفقايش مي گويد: (رفيق تو را کي برد؟) و او بايد جواب دهد: فلاني، که اسم يکي از نفرات گروه عقبي مي باشد.

چنانچه فلاني، درست اسم همان فردي باشد که او را پيش مي برد آنگاه از همانجا سوار بر پشت هل دهنده مي شود و تا خط گروه خود سواره مي آيد. و دو گروه سر جاي خود انجام وظيفه مي کنند.

اما اگر اسم مذکور درست نبود و غلط از آب درآمد بايد همان بازيکن گروه جلويي نفر هل دهنده را تا خط گروه خودشان بياورد که ضمناً جاي دو گروه و نقش آنها عوض مي شود.

  • نکات: در اين بازي به هنگام سوارکاري، تفاوت هيکل ها، بازيکنان ريزنقش را دچار اشکال خواهد کرد. پس لازم به نظر مي رسد مربي هنگام برگزاري بازي، از کودکان هم سن و سال و هم قد و قواره استفده کند.

 

  • نتيجه بازي: کودک با اجراي اين بازي ضمن تمرکز حواس دقت نظر را پرورش داده و قدرت تجسم را بارور مي کند.



 1 2 3  
تمام حقوق برای سایت Tamoochin.com محفوظ است
©2024 Tamoochin.com | TCOM